Istotnym elementem prowadzenia każdego biznesu jest analiza zebranych danych. Wyciągnięte wnioski pozwolą Ci sprawniej i efektywniej prowadzić swoją firmę. Dzięki analityce internetowej możemy poznać co najlepiej działa, co warto poprawić a czego powinniśmy unikać.
Każda osoba, która prowadzi swój sklep internetowy lub witrynę powinna poważnie podejść do kwestii analityki internetowej. Z pomocą specjalistycznych narzędzi jesteśmy w stanie podejmować lepsze decyzje biznesowe, wdrażać zmiany i szukać skutecznych rozwiązań, które będą mogły w przyszłości przełożyć się na konkretny zysk. Analityk internetowy to zatem nikt inny, jak osoba, która potrafi zbierać i analizować wszelkie informacje dotyczące ruchu na danej stronie internetowej oraz zachowania użytkowników w obrębie naszej witryny. Taka osoba będzie w stanie zaproponować i skutecznie wdrożyć optymalizacje pozwalające na pozyskanie dodatkowego ruchu, poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania, co prowadzić będzie do polepszenia współczynnika konwersji na stronie.
Analityka internetowa pozwala dokładnie i szczegółowo sprawdzić, jaki rodzaj użytkowników wchodzi na naszą witrynę i przeanalizować ich pod względem płci, kategorii wiekowej czy regionu. W ten sposób będziesz mógł stworzyć grupę docelową, do której kierowane będą twoje produkty.
Programy do analizy wskażą ci, które źródła generują ruch na Twojej stronie. Być może najwięcej użytkowników trafia do Ciebie za pośrednictwem wyszukiwarki Google, innej wyszukiwarki lub za sprawą czyjejś rekomendacji na innej stronie. Z pomocą programów służących analizie będziesz to mógł łatwo sprawdzić.
Od czasu do czasu mogą zdarzyć się błędny na Twojej witrynie, kluczem do sukcesu będzie jednak szybkie ich wychwycenie. Z pomocą programów do analizy będziesz mógł sprawdzać na bieżąco i błyskawicznie reagować, gdyby Twoja strona wymagała wdrożenia poprawek.
Będziesz na bieżąco mógł śledzić, czy pieniądze zainwestowane w reklamę lub w pozycjonowanie przełożyły się na realne korzyści. Dzięki temu uzyskasz możliwość modyfikowania oraz polepszania strategii Twojej marki.
Dzięki narzędziom do analityki internetowej będziesz mógł nie tylko na bieżąco sprawdzać własną domenę, ale także przeskanować strony konkurencji. Na tej podstawie ocenisz, z kim rywalizujesz o klientów, sprawdzisz jakie treści przynoszą im największy ruch oraz zobaczysz ich linkowanie zewnętrzne.
Nawet największe inwestycje w reklamę oraz pozycjonowanie na nic się nie zdadzą, jeżeli klienci zwyczajnie nie będą chcieli kupować twoich produktów. Jeżeli dostrzeżemy to na wczesnym etapie, będziemy mogli szybko zainterweniować i udoskonalić witrynę.
Google Analitics to zazwyczaj pierwsze narzędzie, jakie może nam się kojarzyć z analityką internetową. I słusznie. Dzięki niemu uzyskamy masę informacji na temat ruchu na naszej witrynie oraz źródła jego pochodzenia. Dowiemy się także, jak przedstawia się współczynnik odrzuceń oraz współczynnik konwersji. Narzędzie jest bezpłatne, a dodatkowo zapewnia możliwość połączenia z kontem Google Ads.
Ahrefs będzie pomocny do analizy fraz kluczowych, wskaże nam ich popularność oraz statystyki wyszukiwania. Za jego sprawą będziemy mogli wykonać również dokładną analizę oraz weryfikację linków także na stronach naszej konkurencji. Program pomoże nam na przykład przeanalizować, jakiej jakości są linki odsyłające do wskazanej witryny.
Z pomocą Senuto będziemy mogli dokonać analizy naszej witryny oraz porównać ją z naszą konkurencją. Porównamy wspólne frazy, na które się wyświetlamy. Senuto daje również możliwość monitoringu słów kluczowych naszej witryny i porównywania, jak zmienia się ich pozycja w wynikach wyszukiwania.
To kolejne darmowe narzędzie, za którego sprawą dowiemy się, czy Google indeksuje naszą witrynę. Będziemy mogli również przeanalizować, na jakie zapytania wyświetla się ona w wyszukiwarce, jakiej ilości użytkowników oraz ilu z nich faktycznie weszło na naszą witrynę. Ponadto otrzymamy powiadomienia, które będą informować nas o zaistniałych nieprawidłowościach w obrębie strony.
Analityka internetowa e-commerce to szczególnie ważna dziedzina. Jeżeli chodzi o sprzedaż produktów w sklepie internetowym, powinnyśmy podejmować decyzje przede wszystkim w oparciu o twarde, konkretne dane. Za ich sprawą szczegółowo poznamy obszary, które wymagać będą optymalizacji. Analityka jest ważnym elementem prowadzenia sklepu internetowego, ponieważ pozwala poznać swoją docelową grupę odbiorców. Za tą sprawą będziemy mogli kierować przekaz oraz reklamy, do osób o konkretnych celach i zainteresowaniach, dzięki czemu możemy trafić na bardziej zaangażowanych klientów. Takie działanie automatycznie przełoży się na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie – uzyskania większych przychodów z prowadzenia własnej działalności.
Najważniejsze wskaźniki, jakie powinniśmy przeanalizować, w naszym sklepie e-commerce:
Odpowiednia ilość wejść na stronę przekłada się bowiem na sprzedaż produktów. Za sprawą statystyk dotyczących ruchu na stronie będziemy mogli prześledzić, skąd napływają odwiedzający. Dzięki temu możemy wyciągnąć wnioski, w które kanały komunikacji warto zainwestować, aby przyciągnąć jeszcze większą rzeszę potencjalnych odbiorców.
Ruch na stronie może, ale nie musi przekładać się na konwersje, czyli w przypadku sklepów internetowych – na sprzedaż wybranych produktów. Warto zatem regularnie sprawdzać współczynnik konwersji wskazujący nam odsetek osób, które dokonały zakupu. Duży ruch na stronie przy niskim współczynniku konwersji będzie nas informował o tym, że nasza strona wymaga optymalizacji.
Jeżeli użytkownik wizytę na naszej witrynie ogranicza tylko do jednej strony, a następnie zaraz ją opuszcza, wówczas mówimy o odrzuceniu. Jeżeli wskaźnik ten jest wysoki, należy się zastanowić, co wpływa na to, że użytkownicy nie chcą spędzać czasu na naszej witrynie. Może to być długi czas ładowania się strony, nieestetyczny design lub też wyświetlanie się na źle dobrane frazy.
Istotną dla nas informacją będzie to, ile średnio czasu konkretny użytkownik poświęca na chodzenie po naszej witrynie. Oczywiście im więcej czasu, tym lepiej świadczy to o naszej stronie internetowej. Jeżeli użytkownicy na naszej witrynie spędzają średnio kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund, jest to dla nas konkretny znak, że musimy wprowadzić na stronę elementy, które ich zaciekawią, przyciągną uwagę lub sprawią, że będą się oni lepiej czuli na naszej domenie.
Jest to nowa ulepszona wersja programu Google Analytics, która stanowi aktualizację wersji z 2019 roku. Zapewnia jeszcze więcej opcji pomiaru danych. Jedną z ciekawszych możliwości wprowadzonych przez nową wersję są tak zwane metryki predykcyjne. Umożliwiają one korzystanie z list marketingowych. Osoby, które znalazły się na takiej liście, z dużym prawdopodobieństwem dokonają zakupu w ciągu tygodnia. Oznacza to, że możemy w stosunku do takich użytkowników stworzyć osobną kampanię i tym samym polepszyć nasz współczynnik konwersji.
Google Analytics 4 aktualnie stał się domyślną wersją. Choć w programie można dostrzec kilka błędów oraz elementów, które wymagałyby dopracowania, to wszystko wskazuje na to, że najnowsza wersja z biegiem czasu zastąpi starszą. Na ten moment najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z obu wersji jednocześnie. Dane ze starszej wersji nie będą mogły bowiem zostać zaimportowane do jej nowszego odpowiednika.
Niestety Google Analytics nie ma takiej możliwości i nie ma możliwości pobierania danych wstecz. Dane zaczną się zliczać dopiero od momentu konfiguracji narzędzia, dlatego im wcześniej podepniemy program pod naszą stronę, tym lepiej dla nas.
Konwersja to cel biznesowy, jaki mamy do zrealizowania. Może być to sprzedaż wybranych produktów lub usług, zapisanie się użytkownika do newslettera, założenie konta czy wypełnienie formularza kontaktowego. Konwersję określa się za pomocą współczynnika konwersji. Jest to procentowy wskaźnik, który określa ilość działań, jakie zaszły na stronie, w stosunku do liczby jej użytkowników. Do mierzenia współczynnika konwersji wychodzą nam naprzeciw programy służące analizie, a najpopularniejszym z nich jest oczywiście Google Analytics.
Jeżeli chcielibyśmy zoptymalizować stronę pod pewnym kątem, ale nie wiemy, który pomysł lepiej sprawdzi się w przypadku naszej witryny, wówczas z pomocą przychodzą nam testy A/B. Za ich sprawą wybranym grupom użytkowników przedstawiamy dwie różne treści i porównujemy, która z nich przynosi lepszy efekt. Testy tego typu można stosować na przykładzie płatnych reklam, e-maili, newsletterów czy zmian w obrębie naszej witryny. Niezwykle istotne jest to, że aby testy były miarodajne, muszą być wykonywane w tym samym czasie oraz na takiej samej ilości użytkowników.
Samo skorzystanie z programów do analizy danych nie będzie w żaden sposób oddziaływało na pozycjonowanie witryny czy zwiększenie ruchu na stronie. Dopiero umiejętna ich analiza, łączenie faktów oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków umożliwi poprowadzenie optymalizacji w taki sposób, aby witryna zyskiwała coraz większą popularność.
Nie wiesz jakiej usługi będzie potrzebować Twoja firma? A może zastanawiasz się ile Ciebie to będzie kosztować?
Nie zastanawiaj się, tylko skontaktuj się z nami i uzyskaj profesjonalną pomoc i odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.