Artykuły sponsorowane – jak pisać i gdzie publikować treści z oznaczeniem marki?

Karol Popko 1 grudnia 2024
artykuł sponsorowany

Subtelną, a jednocześnie merytoryczną i skuteczną formą budowania wizerunku marki jest publikowanie artykułów sponsorowanych. Jeśli są odpowiednio przygotowane, nie służą wyłącznie do link buildingu – często okazują się naprawdę wartościową formą reklamy. Jak powinien wyglądać dobry artykuł sponsorowany i gdzie publikować tego typu treści? Odpowiadamy na te i inne pytania z perspektywy agencji SEO i wydawcy portalu Ukrainian in Poland.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest artykuł sponsorowany?
  • Jakie są jego funkcje?
  • Jak pisać teksty sponsorowane?
  • Od czego zależy ich skuteczność?
  • Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Zapoznasz się również z naszym przykładowym tekstem sponsorowanym.

Czym jest artykuł sponsorowany i jakie funkcje może pełnić?

Artykuły sponsorowane z założenia powinny być treściami merytorycznymi i wartościowymi dla czytelnika – często przybierają więc formę poradników, inspirujących tekstów lub różnego typu newsów. W dawnych czasach teksty sponsorowane były publikowane w prasie. Dziś lokuje się w różnego typu serwisach internetowych.

Różnica pomiędzy zwykłym artykułem a tekstem sponsorowanym dotyczy oznaczenia marki – w treściach sponsorowanych pojawia się wzmianka o firmie, która opłaciła publikację. Najczęściej towarzyszą temu również odnośniki do strony internetowej marki i niezbyt nachalne materiały graficzne.

Funkcje artykułów sponsorowanych:

  • Budowanie rozpoznawalności i wizerunku marki

Przykładem może być artykuł dla Nowej Poczty z Ukrainy. O ile ten artykuł nie został zamówiony jako sponsorowany, to został stworzony na podobnych zasadach. Opisujemy usługi firmy, która zaczyna świadczyć je na nowym rynku i otwiera nowe placówki w poszczególnych miastach. Stworzyliśmy ten artykuł, aby mógł zarabiać na reklamach wyświetlanych użytkownikom. Ten artykuł przez 6 miesięcy odwiedziło co najmniej 20000 osób, które trafiły na niego z poziomu wyszukiwarek i drugie tyle obserwujących nasze media społecznościowe.

  • Link building – artykuły sponsorowane

Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że niskiej jakości teksty, które mocno odbiegają od tematyki serwisu nie są mile widziane przez wydawcę, który tylko czeka, by pozbyć się takiego artykułu ze swojej bazy. Właśnie z tego względu należy przykładać się  do napisania dobrego tekstu i do jego publikacji na portalu branżowym. Dzięki temu wydawca będzie miał profit w postaci merytorycznego i wartościowego artykułu. Ryzyko, że taki tekst zostanie usunięty z bazy jest niewielkie, a link kierujący do serwisu może pozostać aktywny przez wiele lat. Dlatego tak ważna jest jakość treści i odpowiednie miejsce dla linków sponsorowanych.

Przykład artykułu sponsorowanego, który miał mieć link na 12 miesięcy, ale po 2 latach od publikacji wciąż generuje ruch na stronie.

  • Reklama marki, konkretnych produktów, usług i rozwiązań.

Przykładem jest ten artykuł https://www.ukrainianinpoland.pl/a-bank-friendly-to-ukrainians-pl/

Głównym kanałem promocji tego artykuły miały być SM.

Powyższe funkcje artykułów sponsorowanych mogą pełnić wyłącznie dobrze napisane i niezbyt nachalne treści, które zostaną opublikowane w odpowiednio dopasowanym miejscu. W tym wypadku liczy się kontekst – nikt nie szuka przecież porad i produktów budowlanych na stronach o tematyce beauty.  Dlatego należy unikać serwisów piszących o wszystkim, a jednocześnie o niczym. Zupełnie inaczej ma się sprawa z publikowaniem na portalach lokalnych. Często to właśnie artykuł opublikowany na portalu skupionym wokół lokalizacji, w której świadczymy usługi, przyniesie więcej korzyści niż tekst w renomowanym portalu branżowym.

Jak pisać artykuły sponsorowane?

W sieci aż roi się od kiepsko napisanych treści sponsorowanych – są niedopasowane do miejsca publikacji, przesadnie natrętne lub zbyt powierzchowne. Takie teksty nie budują dobrego wizerunku marki, a wręcz przeciwnie. Jest to głównie spowodowane szukaniem większego zarobku przez specjalistów SEO i brakiem świadomości wśród klientów, że nie każdy link jest równie cenny. Nie bez znaczenia jest również to, że niektórzy klienci nie chcą przeznaczać wysokich kwot na artykuły sponsorowane.

Jak zatem pisać skuteczne artykuły sponsorowane? Warto oprzeć je na modelu AIDA.

A – Attention

I – Interest

D – Desire

A – Action

Zgodnie z założeniami modelu AIDA dobrze napisany tekst powinien wzbudzić uwagę czytelnika (już na etapie tytułu), podtrzymać jego zainteresowanie omawianym tematem (na przykład problemem do rozwiązania), rozbudzić chęć sięgnięcia po zaproponowane rozwiązanie (na przykład po produkt, który pomoże uporać się z problemem) i skłonić go do rzeczywistego podjęcia akcji (czyli do odwiedzenia strony marki i do zakupu jej produktów lub usług).

Przykładowy schemat tekstu sponsorowanego:

  • Tytuł – chwytliwy, sygnalizujący problem i sugerujący, że czytelnik znajdzie jego rozwiązanie w tekście.
  • Lead – krótki tekst przykuwający uwagę i budzący zainteresowanie czytelnika na tyle, by kontynuował lekturę.
  • Wstęp – wprowadzenie do tematu artykułu, podkreślenie rangi problemu, który można rozwiązać.
  • Przejrzyście sformatowana treść zasadnicza – podzielona na sekcje z wydzielonymi nagłówkami, wypunktowaniami i innymi elementami, które rozbijają ścianę tekstu. Treść zasadnicza powinna zawierać merytoryczne i wartościowe informacje i możliwe rozwiązania omawianych problemów. Najlepiej, by cechował ją obiektywizm, ale może już subtelnie sygnalizować konkretną markę, produkty lub usługi.
  • Podsumowanie – krótkie zwieńczenie artykułu, przypomnienie tez i wniosków. Zasugerowanie rozwiązania – w tej sekcji warto umieścić wzmiankę o marce.

Długość, sposób formatowania tekstu oraz możliwość przygotowania dodatkowych danych (na przykład zdjęć) to kwestie, które mogą być uzależnione od miejsca publikacji. Przed rozpoczęciem prac nad artykułami sponsorowanymi warto więc ustalić tego typu wytyczne z wydawcą.

Najważniejsze rzeczy do ustalenia z wydawcą:

  1. Okres widoczności publikacji w serwisie oraz linków, które są w niej zawarte. Najczęściej stosowane są okresy: bezterminowy, 12, 24 lub 36 miesięcy.
  2. Liczba linków w artykule.
  3. Rodzaje linków (brandowe, anchor, czy cały link z adresem) i ich specyfika (dofollow czy nofollow).
  4. Liczba zdjęć w artykule i ich parametry (rozdzielczość i waga).
  5. Czy tekst będzie widoczny na stronie głównej (jak długo).
  6. Czy artykuł będzie publikowany w SM.
  7. Czy artykuł będzie dodatkowo promowany.
  8. Czy artykuł będzie dodatkowo podlinkowany z innych podstron.
  9. Cena

Od czego zależy skuteczność artykułów sponsorowanych?

Merytoryczne treści, które ubrano w ciekawie brzmiący tekst i okraszono kilkoma odnośnikami do oferty nie zawsze są skuteczne – wiele zależy od:

  • Precyzyjnie wytyczonego celu – rolą artykułu sponsorowanego może być poprawa widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, ale też wzrost ruchu na stronie, budowa rozpoznawalności marki i pozyskania ruchu z kanałów Social Media wydawcy.
  • Dopasowania treści do zamierzonego celu – jeśli tekst ma być wykorzystany głównie do link buildingu i SEO, powinien być dopracowany pod tym względem. Istotne są w nim więc frazy kluczowe i meta dane.
  • Dopasowanie treści do czytelnika i miejsca publikacji – tekst powinien być pisany z myślą o publikacji w konkretnym serwisie, co nada mu kontekstowy charakter i dopasuje do profilu czytelnika. Ważne jest również to, by dopasować styl tekstu (stosowany język, a nawet słownictwo) do grupy docelowej. Dobrą praktyką jest zamawianie treści bezpośrednio u wydawcy. Jest to droższe rozwiązanie, ale warte swojej ceny, ponieważ wydawcy będzie zależało na stworzeniu tekstu pasującego do miejsca publikacji oraz do gustu czytelników. Alternatywnie można zamówić tekst sponsorowany u wyspecjalizowanego copywritera, który zna branżę klienta i specyfikę tekstów sponsorowanych.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Treści sponsorowane można opublikować niemal w dowolnym serwisie internetowym. Współcześnie większość firm zamawia publikacje tekstów sponsorowanych za pośrednictwem dedykowanych platform. Platformy do dystrybucji treści oraz linków ułatwiają wybór najkorzystniejszego miejsca publikacji, pozwalają na zorientowanie się w kosztach publikacji w różnych miejscach oraz usprawniają cały proces – od wyboru miejsca publikacji, kontakt z wydawcą aż po jej dodanie i zaindeksowanie. Dodatkowo platformy te umożliwiają przeglądanie statystyk oraz korzystanie z płatnych narzędzi analitycznych. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by podobną publikację zamówić bezpośrednio, kontaktując się z wydawcą wybranego serwisu – czasami to rozwiązanie może okazać się atrakcyjniejsze cenowo, choć wymaga odrobinę więcej zachodu.

Zanim jednak opłacisz publikację i przygotujesz tekst, zastanów się nad kilkoma kwestiami:

  • Jaki jest ruch na wybranej stronie i kto może na nią zaglądać? Przejrzyj statystyki, by upewnić się, że wybrana strona rzeczywiście przyciąga licznych czytelników. Poproś wydawcę o dane z GA4, skorzystaj z Senuto lub Ahrefs, by zweryfikować ruch na stronie z wyszukiwarek.
  • Jaka jest tematyka serwisu i w jaki sposób można powiązać ją z Twoją ofertą? Przykładowo: artykuł sponsorowany o tym, jak rozwija się konkretne miasto w Polsce, może być dobrym pretekstem do wzmianki o ofercie nowych mieszkań deweloperskich w tej lokalizacji. Taka treść może zostać opublikowana na portalu o lokalnym charakterze lub w serwisie ogólnopolskim, w którym regularnie pojawiają się informacje z różnych województw.
  • Czy na wybranej stronie przeważają reklamy i treści sponsorowane? A może to profesjonalny serwis, gdzie publikowane są głównie merytoryczne artykuły? Serwisy, w których przeważają reklamy i treści sponsorowane, nie budzą takiego zaufania czytelników, jak te, w których tego typu treści pojawiają się sporadycznie. Najczęściej serwisy posiadające zbyt dużą liczbę artykułów sponosorowanych w stosunku do artykułów pisanych przez redaktorów mają słabe wyniki w SEO.
  • Jaki jest koszt publikacji i ewentualne wymogi wydawcy? Najpopularniejsze serwisy mogą mieć bardzo sprecyzowane wymagania dotyczące formatowania tekstu, liczby odnośników i długości treści.

Artykuł sponsorowany można stworzyć we własnym zakresie, powierzyć to zadanie copywriterowi lub agencji, z którą współpracujesz. Jak to wygląda u nas?

Skuteczny artykuł sponsorowany

Chcesz zobaczyć w praktyce, jak wygląda przykładowy artykuł sponsorowany, który rzeczywiście działa? Oto tekst stworzony przez nasz team dla EWL Partners i opublikowany w naszym serwisie Ukrainian in Poland.

artykuł sponsorowany

artykuł sponsorowany

Powyżej znajduje się wyłącznie mały wycinek tekstu dotyczącego pracy rekruterów. Miejsce publikacji (serwis kierowany do osób pochodzenia ukraińskiego, które mieszkają w Polsce), tematyka tekstu oraz poruszane w nim zagadnienia ściśle ze sobą współgrają, dzięki czemu tak opracowana treść rzeczywiście trafia do właściwej grupy docelowej, a przy okazji buduje profesjonalny wizerunek marki. Warto zwrócić uwagę na fakt, że treść można przeczytać w miejscu publikacji w trzech wersjach językowych.

Z pełną treścią artykułu możesz zapoznać się pod adresem: https://www.ukrainianinpoland.pl/who-is-a-recruiter-and-how-much-does-he-earn/

Ile kosztuje artykuł sponsorowany i jakie są koszty składowe?

  1. Wybór oferty i opłata dla wydawcy – cennik w tym wypadku zależy tylko i wyłącznie od wybranego serwisu i parametrów publikacji (jej długość, liczba i rodzaj linków, czas obecności publikacji w serwisie itp.). Koszt może zamknąć się w 1000 złotych, ale może też wynieść kilkakrotnie więcej.
  2. Napisanie artykułu – stawka za artykuł sponsorowany jest uzależniona od tego, kto będzie odpowiadał za jego napisanie. Jeśli wydawca, koszt artykułu może być już wkalkulowany w cenę lub ustalany osobno w zależności od tematyki czy objętości. Dobry artykuł sponsorowany nie będzie kosztował 15 zł/1000 zzs, ale raczej od 50 zł w górę za podaną objętość tekstu. W wielu przypadkach proponowane są rozliczenia od tekstu, a nie od liczby znaków, co pozwala na łatwiejsze skalkulowanie kosztów.
  3. Prowizja dla agencji – jeśli firma współpracuje z agencją SEO, zazwyczaj to właśnie za jej pośrednictwem zamawia publikacje sponsorowane. Wiąże się to oczywiście z prowizją dla agencji, która zajmuje się wszystkim, co związane z artykułem sponsorowanym (wybiera miejsce publikacji, zamawia tekst u copywritera). Koszt jednostkowy (od artykułu sponsorowanego) jest trudny do oszacowania, bo zwykle umowy agencyjne obejmują konkretny pakiet lub zakres działań.

Podsumowując: całkowity koszt jednego artykułu sponsorowanego to zazwyczaj kwestia od tysiąca złotych w górę. Przy starannym wyborze miejsca publikacji oraz przy dopracowanej treści wydatki te mogą się jednak szybko zwrócić, zwiększając ruch na stronie, zainteresowanie ofertą, wpływając korzystnie na wyniki SEO i na wizerunek marki.

O czym pamiętać przy zamawianiu artykułów sponsorowanych przez agencję?

Wygoda bywa kosztowna – przekonują się o tym firmy współpracujące z niektórymi agencjami SEO. Decydując się na powierzenie kompleksowych działań agencji, trzeba mieć nie tylko spore zasoby, ale też pewność, że będą one dobrze zagospodarowane. Niestety spora część firm zajmujących się pozycjonowaniem pobiera wysokie wynagrodzenia za marnej jakości pracę. Świetnym przykładem tego są właśnie artykuły sponsorowane – kiepsko napisane przez podwykonawców, którzy otrzymują od agencji mizerne wynagrodzenie (tak zwane stawki agencyjne wynoszą często zaledwie kilkanaście złotych za 1000 zzs, gdy jednocześnie agencja pobiera od klienta setki złotych za przygotowanie artykułu) i publikowane z naciskiem na liczbę linków, a nie na ich jakość czy długotrwałą widoczność w serwisie wydawcy.

Jak to wygląda w LuckySEM?

Zdecydowanie inaczej! Zawsze stawiamy na jakość, a nie na ilość – tworzymy treści sponsorowane, które działają i które stanowią wartościowy content zarówno w oczach czytelników, jak i w kontekście najnowszych algorytmów Google. Współpracujemy wyłącznie z doświadczonymi autorami treści, którzy wysoko cenią swoją pracę lub zamawiamy teksty sponsorowane bezpośrednio u wydawców – to gwarancja wysokiej jakości tekstów.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości lub po prostu chcesz porozmawiać o tym, jak poprawić widoczność Twojej firmy w sieci, skontaktuj się z nami!

Podobne artykuły
Komentarze
Nie odnaleziono żadnych komenatrzy. Bądź pierwszy!
Dodaj komentarz

Adres e-mail nie będzie opublikowany
Skontaktuj się z nami
postaw na sukces

Nie wiesz jakiej usługi będzie potrzebować Twoja firma? A może zastanawiasz się ile Ciebie to będzie kosztować?

Nie zastanawiaj się, tylko skontaktuj się z nami i uzyskaj profesjonalną pomoc i odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Napisz do nas