Kto z nas, zwłaszcza na początku swojej kariery, nie miał problemu z wycenieniem swoich usług? Praca za zbyt niską stawkę będzie rodzić frustrację. Oczekując wysokich zarobków, ryzykujemy, że klienci nie będą decydować się na współpracę z nami. Dobra wiadomość jest taka, że istnieje kilka czynników, które pomogą nam oszacować realną wartość naszej pracy.
Jeżeli jesteśmy lub pragniemy zostać freelancerami, musimy stworzyć własny indywidualny cennik oferowanych przez nas usług. Najpowszechniejszą formą jest podawanie stawki za 1000 napisanych znaków ze spacjami. Za tą sprawą zleceniodawca będzie mógł w łatwy sposób oszacować koszt całego artykułu. My także dzięki temu szybko obliczymy własne zarobki. Niektórzy określają także swoją stawkę na podstawie napisanych wyrazów w tekście, jednak takie rozwiązanie nie działa do końca na naszą korzyść – wyrazy mają bowiem różne ilości znaków. Nie poleca się także określania stawki godzinowej, ponieważ tempo pracy każdego może się nieco różnic, a ponadto klienci nie byliby w stanie skontrolować realnego czasu przeznaczonego na napisanie tekstu.
Niestety, trzymanie się sztywno stawki za liczbę znaków ze spacjami nie zawsze się sprawdzi. Mowa tu o krótkich formach z niewielką ilością tekstu, których stworzenie wymaga od nas sporego wysiłku i kreatywności. Slogany, nazwy, hasła reklamowe czy wpisy na mediach społecznościowych będą wymagały od nas ustalenia dodatkowego cennika.
Uniwersalna prawda jest taka, że na cenę produktu lub usługi wpływa naprawdę wiele czynników. Branża copywriterska nie odstaje od tej reguły. Chcąc ustalić indywidualne stawki, nie obejdzie się bez prześledzenia kilku aspektów naszej działalności.
Choć brzmi to jak banał, to nie sposób nie wspomnieć o roli doświadczenia przy ustalaniu własnego cennika. Jeżeli dopiero budujemy swoje portfolio, musimy nieco zejść z ceny i uzbroić się w cierpliwość. Dobra wiadomość jest taka, że im większa ilość dobrych tekstów na naszym koncie, tym wyżej możemy określać pułap naszej stawki.
W tym wykształcenie, wiedza teoretyczna, odbyte kursy czy słynne lekkie pióro. Jeżeli mamy pewność co do jakości naszych tekstów, potrafimy zrobić naprawdę dobry reaserch, a do tego wiemy dokładnie, w którym miejscu należy postawić przecinek – możemy ustalić naszą stawkę odpowiednio wysoko.
Teksty zawsze oddajesz na czas, stosujesz się do wszystkich wytycznych, a zleceniodawca jest zadowolony ze współpracy? Jeżeli taki stan utrzymuje się już od jakiegoś czasu, możemy być pewni, że to dobry moment, aby nieco zwiększyć stawkę. Za terminowość i dobrą jakość tekstów klienci chętniej będą chcieli nam się odwdzięczyć.
Tworzone są z myślą o algorytmach Google i mają zapewnić wyższą widoczność w wynikach wyszukiwania. Wbrew pozorom nie są to wcale treści na najniższym poziomie, a wręcz przeciwnie – ich jakość jest również bardzo ważna. Co najważniejsze, muszą one mieć określoną strukturę oraz zawierać wskazane frazy kluczowe. Ich cena zazwyczaj oscyluje od 5 do 20 złotych za 1000 znaków ze spacjami, w zależności od jakości, jaką oferujemy.
Prawdopodobnie każdy z nas robi zakupy przez internet, więc z własnego doświadczenia wiemy, jak ważne jest dobre przedstawienie produktu i jak dużą rolę odgrywa taki opis. Pisząc treści tego typu, musimy umiejętnie władać językiem korzyści i perswazji. 10–30 złotych to średnia cena 1000 znaków ze spacjami takiego opisu.
Umiejętne prowadzenie bloga może przynieść firmom same korzyści. Za jego sprawą zbudujemy społeczność i zaufanie wobec danej marki lub produktu. Co równie ważne, wpływa on także na pozycjonowanie strony. Aby tak się stało, artykuły na bloga musi charakteryzować przejrzysty język czy ciekawa i przyciągająca tematyka wpisów. Stworzenie 1000 znaków ze spacjami jednego artykułu będzie kosztować od 10 do nawet 60 złotych.
W przypadku tego rodzaju tekstów klient może oczekiwać od nas naprawdę solidnego reaserchu czy doświadczenia w danej wąskiej dziedzinie tematycznej. Treść musi w stu procentach i wzbudzać zaufanie odbiorców. Ze względu na to, że tego typu artykułu wymagają naprawdę fachowej wiedzy lub przygotowania, ich stawki automatycznie wzrastają. 1000 znaków ze spacjami to koszt rzędu 25–80 złotych.
Treści na facebooka czy instagrama są to treści specyficzne. Wymagają dużej dawki kreatywności przy jednoczesnym zachowaniu zwięzłej i bezpośredniej formy. Właśnie w związku z ich wymagającą formą, ceny za jeden wpis plasują się od 10 do nawet 100 złotych.
Jest to prawdopodobnie najkrótsza forma tekstu, która będzie kosztowała najwięcej. Cena sloganu plasuje się od 200 do nawet 1500 złotych. I nic dziwnego. Aby stworzyć dobry i łatwy do zapamiętania slogan, który na długo będzie kojarzył się z konkretną marką, potrzeba nie lada wprawy, pomysłowości i doświadczenia.