Rynek pracy i zarobki w poszczególnych branżach ulegają ciągłym modyfikacjom. W przypadku zawodów związanych z tworzeniem i korektą treści zmiany te zachodzą coraz szybciej i w dużej mierze są związane z pojawieniem się nowych technologii – przede wszystkim tych opartych o sztuczną inteligencję. Jak wyglądają aktualne zarobki copywriterów, dziennikarzy, korektorów i redaktorów? Gdzie można znaleźć zatrudnienie w tych zawodach? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule!
Z tego artykułu dowiesz się:
Copywriterzy to specjaliści zajmujący się tworzeniem treści, które mają na celu przyciągnięcie uwagi odbiorców, zwiększenie sprzedaży oraz skuteczne przekazywanie informacji. Ich praca obejmuje tworzenie różnych rodzajów treści – od tekstów blogowych, poprzez slogany reklamowe i opisy produktów, aż po treści przygotowywane z myślą o publikacji w social mediach. Jedną z odnóg copywritingu jest także UX writing. Praca copywritera wymaga szczególnych umiejętności, w tym tzw. lekkiego pióra, znajomości narzędzi do analizy danych, a często także specjalistycznej wiedzy z konkretnej dziedziny.
Jedyną słuszną odpowiedzią na to pytanie jest: to zależy. I rzeczywiście to kwestia uzależniona od wielu czynników – w tym od rodzaju zatrudnienia, a także od doświadczenia, zawartości portfolio i realnych umiejętności.
Copywriterzy rozliczają się na różne sposoby – najczęściej w oparciu o liczbę znaków ze spacjami (zzs). To najczęściej stosowany w branży przelicznik, który pozwala na łatwe kalkulowanie kosztów (po stronie klienta) i zysków (po stronie copywritera). Ten model rozliczeń najczęściej stosują freelancerzy i to zarówno ci, którzy prowadzą zarejestrowaną działalność gospodarczą, jak i osoby na działalności nierejestrowanej lub korzystające z różnego rodzaju platform do fakturowania i zawierania umów.
Jak kształtują się stawki netto za 1000 zzs u copywriterów? To zależy zarówno od specyfiki tekstów, jak i od ich doświadczenia:
Powyższe stawki są orientacyjne i podane na podstawie informacji pozyskanych od samych copywriterów, którzy brali udział w rekrutacjach do poszczególnych projektów naszej agencji. Część osób działających w tym zawodzie wybiera jednak pracę na typowy etat. Copywriterzy zatrudnieni w ramach umowy o pracę mają zazwyczaj stałe wynagrodzenie (niezależne od liczby napisanych znaków lub tekstów), a niekiedy również dodatkowe premie. Na jakie zarobki mogą liczyć? To zależy zarówno od ich doświadczenia, jak i od profilu działalności firmy zatrudniającej – zazwyczaj najwięcej zarobić można w tych z branży IT lub w niektórych agencjach reklamowych (szczególnie kreatywnych, gdzie copywriting często nie polega na pisaniu tekstów blogowych, ale na układaniu storyboardów, scenariuszy i innego rodzaju kreatywnych treści).
Według danych, które pochodzą z serwisu wynagrodzenia.pl, mediana zarobków copywriterów wynosi 5440 zł brutto.
Nawet 25% osób zarabia mniej, ale też taka sama liczba osób zarabia więcej od mediany. Te dane nie wydają się szczególnie atrakcyjne. Wystarczy jednak rzucić okiem na jakąkolwiek nowoczesną platformę z ogłoszeniami o pracę, by zauważyć, że nie brakuje ofert ze stawkami znacznie powyżej tych, które podaje wspomniany serwis.
Stawki za etat dla copywritera bywają uzależnione również od formy rozliczenia. Zazwyczaj stosowane są: umowa o pracę lub umowa B2B – ta druga wiąże się z wyższą kwotą wynagrodzenia, ale trzeba pamiętać o tym, że wówczas koszty pracy (składki ZUS, podatki) przerzucone są na pracownika.
Weryfikacją tekstów pod względem ich poprawności językowej zajmuje się właśnie korektor. Osoby działające w tej branży bardzo często pracują w wydawnictwach, agencjach marketingowych lub działają w charakterze freelancerów. Jeszcze do niedawna działy korekty znajdowały się w wielu redakcjach (także serwisów online), ale w ostatnich latach sytuacja uległa zmianie.
Zarobki korektorów są uzależnione od formy zatrudnienia, ale też od specyfiki zlecenia, a nawet od jego terminu. W zawodzie tym wiele osób pracuje w oparciu o umowę o pracę. Ich zarobki na etacie wynoszą zazwyczaj od 5000 zł brutto. Według danych pochodzących z serwisu wynagrodzenia.pl, mediana zarobków na stanowisku korektora wynosi 5200 zł brutto.
Powyższe dane pochodzą jednak z dość małej grupy badawczej. Współcześnie w wielu firmach obowiązki korektorów bywają powierzane redaktorom lub copywriterom, jednak w wyspecjalizowanych redakcjach i wydawnictwach wciąż istnieje duże zapotrzebowanie na typową korektę treści.
Alternatywą dla pracy na etacie może być dla korektora również umowa zlecenie, o dzieło lub własna działalność gospodarcza (rejestrowana lub nierejestrowana). Wówczas rozliczenia wymagają najczęściej zastosowania jakiegoś przelicznika – u copywriterów jest to zazwyczaj liczba znaków ze spacjami, a u korektorów tak zwany arkusz wydawniczy lub strona znormalizowana.
Wspomniany arkusz wydawniczy obejmuje 40 000 znaków ze spacjami. Strona znormalizowana to 1800 znaków ze spacjami. Koszt korekty arkusza wydawniczego zwykle kosztuje od 100 złotych w górę w przypadku tekstów niespecjalistycznych i więcej, gdy korekta ma dotyczyć specjalistycznej publikacji naukowej. Szczegóły wyceny bywają również uzależnione od terminu, a nawet od stopnia zanieczyszczenia treści błędami.
Dziennikarzy zwykło dzielić się na prasowych, radiowych i telewizyjnych. Współcześnie mianem tym określa się również osoby piszące teksty publikowane na portalach informacyjnych i branżowych. Treści te mogą mieć zróżnicowany charakter – to zarówno newsy, jak i obszerne felietony, a także wywiady. Dziennikarze bywają zatrudniani w ramach umowy o pracę, ale spora część z nich pracuje w charakterze wolnych strzelców.
Zarobki dziennikarzy w Polsce są zróżnicowane. Według informacji pochodzących z serwisu wynagrodzenia.pl mediana wynagrodzeń w tym zawodzie wynosi 5610 zł brutto miesięcznie.
Powyższe dane sporządzono na podstawie próby badawczej obejmującej 172 dziennikarzy. Warto mieć na uwadze fakt, że zarobki w tym zawodzie są jednak uzależnione od takich czynników jak doświadczenie, rodzaj tworzonych treści, a także specyfika redakcji, z którą się współpracuje. Początkujący dziennikarze zwykle pracują za najniższą krajową, ale na dalszych etapach kariery mogą liczyć na znaczne podwyższenie tej kwoty. Znacznie wyższe honoraria osiągają gwiazdy telewizyjne. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż praca dla ogólnokrajowych stacji telewizyjnych lub renomowanych portali internetowych z reguły wiąże się z wyższymi zarobkami niż praca w mniejszych wydawnictwach.
Osoby zajmujące się profesjonalną redakcją tekstów często pracują w klasycznych wydawnictwach. W tej branży nie brakuje również freelancerów świadczących tego typu usługi. Zarobki redaktorów są powiązane z ich doświadczeniem i specjalizacją – na zupełnie inne stawki mogą liczyć wyspecjalizowani redaktorzy naukowi, a na inne osoby pracujące w charakterze redaktorów naczelnych wydawnictwa lub portalu.
Zgodnie z informacjami zawartymi w serwisie wynagrodzenia.pl mediana zarobków redaktora wynosi 6230 złotych brutto. Próba badawcza obejmuje zarówno osoby pracujące w mediach, jak i w wydawnictwach książkowych.
Osoby początkujące w tej branży zwykle zarabiają od 4500 do 5200 złotych brutto. Wraz z rosnącym doświadczeniem wynagrodzenie może wzrosnąć jednak do kwot rzędu 7-10 tysięcy złotych brutto.
Redakcja tekstu może być jednak rozliczana nie tyle w oparciu o pensję miesięczną, co w ramach rozliczenia za znaki, stronę znormalizowaną lub arkusz wydawniczy. Stawki za prace redakcyjne są bardzo rozbieżne, ponieważ są uzależnione od takich czynników jak rodzaj tekstu, jego tematyka lub termin wykonania. Zazwyczaj podstawowa redakcja tekstu kosztuje od 200 złotych w górę za arkusz wydawniczy.
Zawody związane z tworzeniem i edycją różnego rodzaju treści cieszą się popularnością – zarówno ze względu na możliwość osiągnięcia wysokich przychodów (szczególnie przez osoby z doświadczeniem, które działają w charakterze freelancerów), jak i z uwagi na możliwość podejmowania pracy zdalnej.
Znalezienie etatu lub pojedynczego zlecenia nie jest trudne – zwłaszcza dla osób, które mogą poszczycić się rozbudowanym portfolio. Oto miejsca, w które warto zaglądać, by znaleźć pracę jako copywriter, redaktor, korektor lub dziennikarz:
Współczesny rynek pracy ma wiele do zaoferowania osobom pracującym z treściami – nawet rosnąca popularność narzędzi AI diametralnie tego nie zmieniła. Nie można jednak pozostawać obojętnym na zmieniające się trendy (jak choćby likwidowanie działów korekty z niektórych portalach ogólnokrajowych) i pojawiające się zagrożenia. Aby dobrze radzić sobie w tej branży, trzeba dbać o doskonalenie umiejętności, poznawanie nowych narzędzi i trendów lub postawić na starannie wybraną specjalizację. Warto regularnie uzupełniać swoje portfolio, zbierać rekomendacje, aktualizować profile w serwisach dla freelancerów czy na LinkedIn.
Ciekawostka! Czy wiesz, że twórcy treści, którzy przekazują do nich prawa autorskie, mogą korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodu? Dotyczy to osób zatrudnionych na etacie lub w ramach umowy cywilnoprawnej. Porozmawiaj o tym ze swoim pracodawcą, by zyskać nawet do kilkuset złotych miesięcznie bez żadnych dodatkowych kosztów dla pracodawcy!