Zdarza się, że prowadzisz działania marketingowe, ale zauważasz, iż nie przynoszą wymiernych korzyści. Wtedy należy spojrzeć na problem u podstaw i zastanowić się czy nie leży on w treściach, które tworzysz i pokazujesz. Ów treści (”Content”) to jeden z najważniejszych elementów działań marketingowych. Jeśli dobrze się go wykorzysta przynosi wymierne efekty. Do tego, aby zacząć tworzyć dobre i wartościowe trzeba zapoznać co to w ogóle jest Content Marketing i przynajmniej znać jego podstawy. Zatem oto kilka najważniejszych informacji na jego temat.
Content Marketing jest sposobem dotarcia do jak najszerszego grona Twoich odbiorców za pośrednictwem treści. Mowa o treściach, które ich przyciągną, zainteresują, zaintrygują i będą dla nich atrakcyjne i wartościowe. Celem może być pozostanie klientów, budowanie zaufania marki, zwiększenie ruchu na stronie. Treści często odnoszą się do usług lub produktów, które oferujemy
Teść na Twojej stronie internatowej, blogu, posty w social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter), newslettery czy nawet wysyłane oferty lub e-booki to tylko nieliczne przykłady tego jak jest wykorzystywany content w działaniach marketingowych. Jednak to nie wszystko! Content Marketing to nie tylko tekst, nie tylko to co można napisać. Bardzo istotną rolę również pełnią jako content wszystkie inne formy, które oddziałują na nasz wzrok i przekładają się na sukces naszych działań, czyli między innymi:
I wiele innych.
Przykładów jest o wiele więcej, ale podstawą Content Marketingu jest, aby dobrać odpowiedni content do prowadzonego przez nas biznesu. Jest w czym wybierać i należy dokładnie się zastanowić co naszego odbiorcę najbardziej zainteresuje i co pasuje do naszego wizerunku. Przekaz musi być naturalny i dobrze kojarzący się z naszą marką.
Pytanie jest oczywiste – czy warto zainwestować swój czas lub środki w tworzenie treści? Czy będą to realne korzyści, jeśli poświęcę temu czas, uwagę i moce przerobowe? Czy efekt moich starań będzie zauważalny? Oto kilka informacji, które pozwolą odpowiedzieć na Twoje pytania:
To jaki cel chcemy osiągnąć jest, aby nasi odbiorcy zauważyli nas. Chcemy przyciągnąć ich uwagę, do naszej marki, naszych usług czy produktów. Dzięki temu będziemy w następstwie określić cele a już na tej podstawie przejdziemy gładko do tworzenia contentu. Widać jak ważny jest to element i jest wskazane, aby poświęcić temu należytą uwagę. Jeśli jasno określimy to co chcemy osiągnąć i jakie efekty uzyskać stworzenie contentu będzie o wiele prostsze. Pamiętaj, odbiorcami są określeni ludzie, jeśli poznasz ich oczekiwania dopasujesz idealnie content do tego czego właśnie szukają.
Content Marketing to także bardzo dobre narzędzie do budowania i utrwalania w świadomości lub stworzenia od podstaw wizerunku naszej firmy. Prowadzenie choćby bloga daje Ci szanse na stworzenie wizerunku eksperta w danej dziedzinie i przełoży się to na wizerunek firmy, którą prowadzisz. Publikacja artykułów w taki przypadku, filmów, wszelakich instrukcji czy poradników dodatkowo wpłynie na promocję firmy a co za tym idzie rozszerzenie zasięgu. Zbudowanie wizerunku, który jednoznacznie będzie kojarzył się z eksperckim skłoni odbiorców do tego aby liczyć się z Twoimi opiniami i jeśli będą potrzebować informacji na jakiś temat z Twojej dziedziny to chętnie będą wracać aby odnaleźć rozwiązania a także będą polecać te treści innym.
Dobrym contentem zbudujesz zaufanie wśród swoich odbiorców. Udostępniane przez Ciebie treści będą dla nich pomocne i przede wszystkim wiarygodne. Spowoduje to, że będą wracać, zaufają Ci i będą czuli się bezpiecznie. To co pokazujesz będą traktowali jako profesjonalne źródło informacji.
Dobrą praktyką jest również wykorzystanie Content Marketingu do komunikacji odbiorców z naszą marką. Publikacja, dobrych, ciekawych, profesjonalnych treści doskonale zachęci do wyrażania zdania przez odbiorcę w formie komentarzy czy wiadomości. Warto w takich działaniach wykorzystać emocje, są najlepszym sposobem do interakcji pomiędzy marką a odbiorcą (chwytliwe i osobiste historie mają bardzo duży wpływ na taką komunikację). Zaangażowanie można również tworzyć przeróżnego rodzaju ankiety, konkursy czy też sondy. Jeśli jesteś obecny w social media (Facebook, Instagram…) warto zastanowić się na rozwiązaniami typu instastory, które idealnie posłużą do naszych działań. Tak dobra komunikacja z odbiorcą daje możliwość dopasowania swoich produktów czy usług do potrzeb. Da Ci to informacje z pierwszej ręki do należy poprawić, co zmienić, czego zabrakło a co jest całkowicie niepotrzebne.
Obecnie jakość treści dla wyszukiwarki Google jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Wpływa bardzo na widoczność co przekłada się na pozycjonowanie strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Ma bardzo duży wpływ na SEO. Content Marketing to takie naturalne linkowanie, które podbija wynik.
Działania SEO powiązane z Content Marketingiem dają długotrwałe efekty. Zawsze powinny być ze sobą powiązane a treści tak zoptymalizowane (frazy kluczowe) aby wyszukiwarka najlepiej to odebrała jak to możliwe. Treści powinny łączyć naturalność tekstu (aby Google nie widział w tym sztucznego pisania) i odpowiednie umieszczenie kluczowych dla nas fraz w tekście zachowując umiar. Zatem jakie materiały tak można zoptymalizować?
Są to praktycznie wszystkie materiały tekstowe, czyli artykuły sponsorowane na portalach zewnętrznych, opisy na stronie www produktów jaki i usług, wpisy na bloga, stałe teksty na stronie (strona główna, podstrony z ofertami itp.) To jest idealne pole do popisu dla SEO copywriting.
Grafika. Content dotyczy treści w nich zawartych. A dodać go możemy do każdej infografiki, ruchomych GIFów, filmów. Nie zapominajmy, aby zoptymalizować taki content aby szybko się ładował. Użytkownik nie jest skory do czekania.
Interaktywność, czyli przeróżnego rodzaju quizy, zdjęcia lub filmy z możliwością wyboru pewnych akcji. Czaty na żywo z odbiorcami.
Podsumowanie
Content Marketing to naprawdę bardzo ważny element z ogromnym potencjałem i wielką mocą. Należy pamiętać jednak, że działa to w obie strony. Zły content może przynieść odwrotny skutek niż zamierzony, zatem należy z wielką uwagą podchodzić do tematu treści. A najlepiej zostawić to specjalistom 😊
Małe czy też duże firmy praktycznie w każdej branży wykorzystują Content Marketing na swoją korzyść. Od głównych marek konsumenckich i sklepów detalicznych po firmy technologiczne i firmy zorientowane na usługi, Content Marketing może pomóc im dotrzeć do docelowych odbiorców.
Zarówno firmy typu business-to-consumer (B2C), jak i business-to-business (B2B) skutecznie korzystają ze strategii związanej z marketingiem treści. Techniki i cele różnią się między B2B i B2C, ale to nie sprawia, że Content marketing jest mniej skuteczny.
Piękno Content Marketingu polega na tym, że służy on wielu celom. W zależności od Twoich celów i rodzaju tworzonych treści może to wzmocnić Twoją markę na kilka różnych sposobów.
Po pierwsze, Content Marketing może zwiększyć świadomość Twojej marki, zwłaszcza jeśli to co chcesz promować ma wymiar edukacyjny. Gdy klienci poznają Twoją markę i wartość, jaką zapewnia dzięki wysokiej jakości treści, możesz również zwiększyć lojalność klientów. Rozwijając swoją markę, możesz również generować ruch na witrynie i zwiększać sprzedaż.
Mając odpowiednią strategię, możesz wykorzystać Content Marketing do generowania stałego pojawiania się nowych leadów dla swojej firmy. Podczas gdy większość marek oferuje bezpłatne treści, takie jak posty na blogach, artykuły i filmy, tworzą również treści na wysokim poziomie, takie jak e-booki czy case studies. Następnie wymagają od użytkowników, aby zapisali się na listę mailingową przed uzyskaniem dostępu do treści wysokiego poziomu.
Gdy uzyskasz pozwolenie na wysyłanie e-maili do zainteresowanych klientów, możesz wprowadzić swoich potencjalnych klientów do lejka sprzedaży. Gdy Twoi potencjalni klienci odkryją i zaangażują się w Twoje inne działania Content Marketingowe, mogą przekształcić się z potencjalnych w obecnych klientów.
Dla większości firm największym błędem Content Marketingu jest zaczęcie działań bez spójnej strategii. Jak każdy rodzaj marketingu, potrzebujesz planu, aby uzyskać pożądane rezultaty. Prowadzenie bloga i regularne publikowanie postów może nigdy nie pomóc w osiągnięciu celów, jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć.
Aby opracować skuteczną strategię marketingu treści, musisz zrozumieć, kim są Twoi docelowi odbiorcy, jakiego rodzaju treści chcą i w jaki sposób Twoja marka może zaoferować największą wartość swoim odbiorcom. Wiele firm decyduje się najpierw na analizę, aby poznać swoich docelowych odbiorców by w następstwie zaprojektować treści, które z pewnością będą działać.
Chociaż odpowiednia równowaga treści różni się w zależności od firmy, większość marek rozważa kilka podstawowych typów. Posty i artykuły na blogu mają zwykle około 1000 słów i zwykle pomagają czytelnikom zrozumieć, jak i dlaczego korzystać z Twojego produktu lub usługi. Case Studies i e-booki są znacznie dłuższe i zazwyczaj zawierają oryginalne badania związane z Twoją branżą. Infografiki i filmy ogólnie wyjaśniają i ilustrują pojęcia, których po prostu nie można przekazać za pomocą tekstu. W zależności od celów Twojej marki możesz uwzględnić w swojej strategii jeden, dwa lub wszystkie rodzaje treści.
Podobnie jak rodzaj treści zależy od Twojej unikalnej marki, tak samo częstotliwość treści. Marka lifestylowa może czerpać korzyści z codziennego opracowywania i udostępniania krótkich fragmentów treści, podczas gdy inne mogą zyskać na tworzeniu dłuższych treści raz w tygodniu lub dwa razy w miesiącu.
Bez względu na to, jaki rodzaj częstotliwości najlepiej sprawdza się w Twojej firmie, dąż do spójnego harmonogramu. Regularny harmonogram zwiększy Twoją wiarygodność i zapewni, że Twoi odbiorcy będą przewidywać Twoje treści.
Te dwie gałęzie marketingu nie są takie same, ale wiele firm integruje swoje strategie Content Marketingu i marketingu w mediach społecznościowych. Ta synteza pomaga markom upewnić się, że optymalizują swoje działania marketingowe.
Podczas gdy Content Marketing obejmuje materiały pisemne, graficzne i wideo, które mogą znajdować się na stronie internetowej Twojej firmy lub w wielu innych miejscach online, marketing w mediach społecznościowych odbywa się wyłącznie na platformach takich jak Facebook czy Instagram. Wielu marketerów w mediach społecznościowych buduje swoje kalendarze redakcyjne wokół udostępniania linków do treści stworzonych przez ich marki, ponieważ ta praktyka może zwiększać liczbę wyświetleń i wartość.
Inwestując w strategię Content Marketingu, ważne jest śledzenie wyników i określenie zwrotu z inwestycji (ROI). Zasadniczo Twoje cele określają wskaźniki, które będziesz śledzić podczas oceny wyników.
Na przykład, jeśli chcesz zwiększyć świadomość marki, możesz śledzić ruch w witrynie, współczynnik odrzuceń lub udostępnienia społecznościowe. Jeśli chcesz generować leady, będziesz śledzić liczbę leadów, współczynniki konwersji i średni czas spędzania na stronie.
Content Marketing nie jest krótkoterminowym wysiłkiem, ale strategią długoterminową. Chociaż prawdopodobnie zobaczysz więcej udostępnień społecznościowych i nowych potencjalnych klientów w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia, Twoje ostateczne cele powinny być długoterminowe. Ponieważ Twoje treści mogą zapewniać wartość przez wiele lat, potraktuj je jako atut, który będziesz mógł wykorzystać do budowania lojalności, generowania potencjalnych klientów i napędzania sprzedaży w przyszłości.
Nie wiesz jakiej usługi będzie potrzebować Twoja firma? A może zastanawiasz się ile Ciebie to będzie kosztować?
Nie zastanawiaj się, tylko skontaktuj się z nami i uzyskaj profesjonalną pomoc i odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.